Subscribe News Feed Subscribe Comments

Tafsir al-Dhuha (2)

GURU YANG SEJATI DALAM KEHIDUPAN

Allah SWT juga mendidik Muhammad SAW bagaimana menguruskan pengalamannya. Jangan dibiarkan berlalu tanpa apa-apa pengajaran. Allah berfirman;

أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآَوَى (6) وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى (7) وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى (8) فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ (9) وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ (10)
6. Bukankah Dia mendapati Engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan?
7. Dan didapatinya Engkau mencari-cari (jalan Yang benar), lalu ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)?
8. Dan didapatinya Engkau miskin, lalu ia memberikan kekayaan?
9. Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah Engkau berlaku kasar terhadapnya,
10. Adapun orang Yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah Engkau tengking herdik;

Ayat 6 hingga 8 Allah mengajak Muhammad mengenangkan segala nikmat yang dianugerahkan yang dibongkarNya satu persatu. “Bukankah engkau dahulu seorang yang yatim piatu wahai Muhammad?. Hidup menumpang kasih nenda dan bapa saudara” “Bukankah engkau juga keliru dan tercari-cari jalan yang bernar?” “Apabila “namus” [Jibril] menjenguk kali pertama, bagaimana reaksimu?”, “Atau bukankah kamu pernah tersesat dalam musafir jauh ke Syam, lalu Allah tunjukkan jalan keluar?” “Atau bukankah engkau juga tidak pernah mengetahui apa itu iman, al-Quran, dan hidayah? Firman Allah;
{ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا الإيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ } [
Ertinya;
52. Dan Demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) - Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati perintah kami; Engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya Yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa Yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba kami. dan Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk Dengan Al-Quran itu ke jalan Yang lurus,) (Surah al-Syura; 52).

“Bukankah engkau juga seorang yang miskin? Lalu Allah anugerahkan Khadijah jelitawan yang hartawan sebagai isteri”. Demikian pertanyaan Allah bertubi-tubi. Disebalik pertanyaan ini rupa-rupanya ada tujuan. Sudah pasti jawapan kesemua soalan itu adalah “benar...”. Justeru dengan memanfaatkan seluruh pengalaman hidup; susah, miskin, yatim itu wahai Muhammad, “9. Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah Engkau berlaku kasar terhadapnya,” kerana engkau juga pernah merasai kepahitan hidup “anak yatim”. “10. Adapun orang Yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah Engkau tengking herdik;” kerana engkau juga pernah merasainya pedihnya dihina, diherdik dan ditengking. Demikian amat halus Allah mendidik peribadi Muhammad. Khibrahmu (pengalaman) jangan dibuang begitu sahaja!. Ternyata pengalaman hidup ibarat “guru yang mursyid” yang jika bijak diurus-seliakan pasti membuahkan peribadi yang cukup tawaduk walaupun pada diri seorang yang “billionare”, pekerti “pemimpin berjiwa rakyat” walaupun diri adalah “the nation-first-man”!. Demikianlah hebatnya tarbiyah ilahiyyah.

Jadi, adakah wajar kita berkasar terhadap anak yatim jika kita juga pernah merasai maungnya kalimah itu? Patutkan kita menengking-herdik pengemis dan peminta sedekah atau si jahil yang meminta panduan jika kita juga pernah susah dan jahil sebegitu sebelum mengecap nikmat yang sekarang? Tepuk dada tanyalah iman. Senaraikanlah apa sahaja pengalaman susah, hitam, dan pahit yang telah kita lalui, jangan kemudiannya dibakulsampahkan pengalaman berharga itu kalau ingin mendidik jiwa dengan sifat tawadu’, pemurah dan ihsan sesama manusia. Allah mengingatkan;

وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا
Ertinya; “140. dan demikian itulah keadaan hari-hari, Kami gilirkannya antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang tetap beriman (dan Yang sebaliknya)..” (Surah ali Imran; 140). Wallahua‘lam.

Tafsir al-Duha (1).

وَالضُّحَى (1) وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى (2) مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى (3) وَلَلْآَخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى (4) وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (5) أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآَوَى (6) وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى (7) وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى (8) فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ (9) وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ (10) وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ (11
1. Demi waktu dhuha,
2. Dan malam apabila ia sunyi-sepi -
3. (bahawa) Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana Yang dituduh oleh kaum musyrik).
4. Dan Sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.
5. Dan Sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga Engkau reda - berpuas hati.
6. Bukankah Dia mendapati Engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan?
7. Dan didapatinya Engkau mencari-cari (jalan Yang benar), lalu ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)?
8. Dan didapatinya Engkau miskin, lalu ia memberikan kekayaan?
9. Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah Engkau berlaku kasar terhadapnya,
10. Adapun orang Yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah Engkau tengking herdik;
11. Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah Engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.


وَالضُّحَى (1) وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى (2)
“1. Demi waktu dhuha,” “2. Dan malam apabila ia sunyi-sepi –..”

DUA YANG KONTRADIK;
Al-Dhuha” dan “al-Layl” adalah dua situasi yang amat kontradik. Namun Allah SWT gandingkan kedua-duanya di dalam sumpahNya di awal surah ini dengan tujuan. Demikianlah setiap susunan ayat dan huruf kalam Allah ini penuh hikmah. Ciri sinar mentari yang redup, hawa yang tenang yang tidak terlalu sejuk mahupun panas, angin pagi yang kadang-kala berdesir mengasyikkan lagi makna “al-Dhuha”. Demikianlah maksud “al-Dhuha”. Allah lalu menggandingkannya dengan “al-Layl” yang amat ketara lawannya. Sunyi sepi, gelap gelita, dan kejahatan mulai mengambil tempat, adalah situasi “al-Layl” yang diterjemahkan “malam”. Justeru apakah signifikannya gandingan yang kontra itu? Perhatikan plot yang seterusnya. Allah berfirman lagi;

مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى (3)
3. “(bahawa) Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak (pernah) meninggalkanmu, dan ia tidak (pernah) benci (kepadamu, sebagaimana Yang dituduh oleh kaum musyrik).”

Menurut para mufassir, surah ini turun berikutan terhentinya wahyu dari Allah dalam tempoh yang agak lama. Apa lagi yang menggusarkan baginda SAW selain itu. Baginda justeru diejek oleh pada musyrikin; “Muhammad sudah dimurkai dan ditinggalkan tuhannya..”. Demikian semakin gelisahlah Rasulullah SAW dengan ejekkan itu. Wahyu yang sebelum itu menjadi panduan seluruh mukmin, penguat hati dan jiwa, tiba-tiba “sepi tanpa berita”. Baginda yang sebelum itu, dijawab segala permintaannya, dilindungi dari sebarang musibah dan helah, tiba-tiba berdepan mehnah yang jarang berlaku, “Muhammad sudah ditinggalkan oleh Allah..”. Itulah ungkapan yang sangat mengguris dan menyedihkan hati, yang siang dan malam tengiang-ngiang ditelinga baginda. Setelah lama menanti penuh harapan turunlah firman Allah;
“1. Demi waktu dhuha (yang sinarnya mengasyikkan),2. Dan malam apabila ia sunyi-sepi -3. (bahawa) Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana Yang dituduh oleh kaum musyrik).”

Demikianlah firman Allah penuh hikmah. Dua kalimah qasam (sumpah) itu amat tepat dengan isu yang didepani Muhammad. Jelas Muhammad tidak pernah ditinggalkan Allah. Jauh sekali dimurkaiNya. Muhammad SAW rupa-rupanya sekali lagi ditarbiyah Allah tentang hakikat kehidupan dunia; bahawa silih ganti susah dan senang, rahmat dan bala’ adalah ramuan rasmi kehidupan dunia. Jauh berbeza berbanding sejahtera negeri “firdaus” yang penuh nikmat dan kesenangan. Demikianlah sebagaimana ketaranya perbezaan “al-Dhuha” dan “al-Layl”, begitulah juga kontranya susah dan senang, gawat dan tenang, mehnah dan hani`ah (tenang). Pengajaran yang sungguh bermakna!. “Benar sungguh kalimah Allah! Aku mungkin terlupa bahawa kakiku sedang berpijak di suatu sudut kehidupan yang nama ‘dunia’”. Mungkin itulah yang terdetik di hati Muhammad. Justeru kenapa masih ada manusia yang masih menggunakan kalimah “frust...”, “Alaaahh..”,”Aduuh..” ketika berhadapan musibah? Apakah mereka tidak memerhati sunah alam; siang dan malam, gelap dan terang, susah dan senang? Bukankah kesemuanya sering kali silih berganti sebagai melengkapi makna sebuah kehidupan? Nabi SAW juga pernah berpesan;

Demi Yang nyawaku di tangannya, tidaklah seorang mukmin yang dilanda kepayahan, kesusahan, kepenatan, sakit yang berpanjangan, mahupun kesedihan,- sehinggakan sebilah duri yang menyakitinya pun-, melainkan Allah akan menghapuskan segala kesalahannya [dosanya]” (Diriwayatkan Oleh al-Tirmidhi).

Demikian cara Islam melatih mentaliti umatnya. Bagaimana menguruskan emosi dan perasaan bila berhadapan dengan dugaan dan ujian hidup. Jika diperhalusi hadith di atas, nabi mengajar manusia bagaimana manusia melatih persepsinya terhadap musibah yang melanda. Contoh-contoh kepayahan, kesusahan, kepenatan, sakit yang berpanjangan, kesedihan adalah ibarat lorong utama dalam perjalanan kehidupan. Bukanlah manusia jika dia tidak melangkah dilorong ini. Allah melalui nabiNya SAW justeru mengajak seluruh orang mukmin memandang mehnah (ujian) ini sebagai “kaffarah” atau penghapus dosa yang lalu. Ia sebahagian dari rahmat Allah bagi membebaskan manusia dari runtunan dosa di akhirat kelak, apabila kesemuanya telah lenyap dengan sifat sabar yang dialaskan insan itu bagi mendepani musibah berkenaan.
Jesteru amat rasionallah sumpah Allah pada permulaan surah ini yang menggandingkan dua situasi yang amat ketara bezanya dengan tujuan dan maksud yang cukup mendalam. Sunnah alam bila adanya terang pasti adanya gelap, panas pasangnya hujan, susah lawannya senang! Demikian juga kebijaksanaan Allah memanfaatkan perilaku alam, bagi mendidik nurani manusia tentang hakikat kehidupan dengan ‘nilai sejagat’ yang seluruh manusia pasti memahaminya.

BERAKIT KE HULU...
Muhammad dan umatnya sekali lagi diasuh oleh tuhan bahawa “kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya” dan “bersenang-senang kemudian” mesti di dahului “berakit-rakit ke hulu...”. Demikianlah intipati firman Allah seterusnya;

وَلَلْآَخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى (4)
وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (5)

4. Dan Sesungguhnya kesudahan (akhirat) keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya (dunia).
5. Dan Sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga Engkau reda - berpuas hati.


Isu Muhammad dan pengikutnya dicaci, diejak, dituduh, disakiti adalah pada period awal perkembangan Islam. Namun kemuncak nikmat Allah kepada penganut Islam hanya jelas setelah ruh al-Quran itu diimani oleh manusia seluruh pelusuk malam. Keadilan memenuhi dunia, negara, bangsa, kaum dan etnik. Namun perjalanan ke arah itu penuh berliku dan mehnah. Islam di zaman awal ini terpaksa dibeli dengan darah! Dua ayat di atas mengajar manusia bahawa tidak ada “shortcut” bagi meraih kesenangan. Islam dijunjung, nabi di sanjung, seorang Muslim bangga dan aman dengan Islamnya adalah setelah Bilal di siksa penuh kepedihan, Sumayyah di bunuh tanpa belas kasihan, Umar, Uthman dan Ali syahid di jalan tuhan. Demikian sekilas laluan sirah manusia-manusia hebat ini. Pokoknya, laluan bagi meraih kesenangan bukanlah senang atau “bahasa kampungnya” bukan senang nak jadi senang! Atau tafsiran yang kedua menyebutnya “akhirat itu labih baik bagimu berbanding dunia”. Itu tidak disangkal lagi. Tetapi Allah sebenarnya mahu menunjukkan formula yang lebih unggul untuk tujuan itu. Bagaimana untuk mengharungi segala kepayahan itu?. FirmanNya;
“Dan Sesungguhnya kesudahan (akhirat) keaadaanmu adalah lebih baik...”

“Keyword” dari ayat di atas ialah dan “akhirat”. Itulah dia formulanya. Bagaimana Rasulullah dan para sahabat berupaya dan berjaya mengharungi kesulitan itu? Jawapannya ialah kerana segala usaha, mujahadah dan keringat yang ditaburkan bukan untuk dunia, tetapi akhirat, atau lillahi Taala, atau ibtigha mardhatillah, atau ibtigha wajhik, atau namakan apa sahaja yang semaksud dengannya. Inilah dia simboliknya doa yang diajarkan baginda SAW;

اللهم إني أَعوذُ برضاكَ من سَخَطِكَ وبمُعافاتِكَ من عُقوبَتِكَ وأَعوذُ بك منك لا أُحْصي ثَناءً عليك أَنت كما أَثْنَيْتَ على نفسك
Ertinya; “Wahai tuhan, sesungguhnya berlindung dengan redhaMu dari kemurkaanMu, dengan keampunanMu dari siksaanMu, Aku juga berlindung dengan DiriMu [bahawa] aku tidak [mampu] memujiMu dengan selayaknya sebagaimana Engkau memuji diriMu sendiri..”

Di sebalik kalimah-kalimah ini rupa-rupanya ada kekuatan yang Maha Ampuh yang bagi menghadapi apa jua bentuk dugaan. Sebutkan apa sahaja ujian dan mehnah di dunia ini, kata pepatah Melayu; “Membujur lalu melintang patah!”. Manusia ini tidak lagi menjadikan matlamat dunia sebagai sasarannya. Jika yang baik diperoleh di dunia, dia bersyukur. Namun jika sebaliknya,sifat redha adalah pengganti yang terbaik kerana anugerah Allah di akhirat lebih baik berbanding yang dunia. Justeru apa yang tersirat sebenarnya ialah; “kamu wahai manusia sepatutnya bukan berjuang untuk kesenangan, kekayaan mahupun kemasyhuran. Kamu sepatutnya berjuang mendapat status “redha” Allah”!”. Kerana manusia yang berjuang -lillahi Taala-lah mereka tidak pernah hirau kalaupun permulaan penuh cabaran dan dugaan. Yang ditagih oleh mereka ini ialah keredhaan Allah sehingga Allah pula meletakkan perasaan redha itu di dalam hati mereka. Usaha ini biarpun susah, sulit, dirasakan senang, dan tenang bagi mereka. Hadith di bawah memberikan gambaran yang lebih praktikal terhadap pandangan mukmin kepada “dunia”.

ابن مسعود-قال: اضطجع رسول الله صلى الله عليه وسلم على حصير، فأثر في جنبه، فلما استيقظ جعلت أمسح جنبه وقلت: يا رسول الله، ألا آذنتنا حتى نبسط لك على الحصير شيئا؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "ما لي وللدنيا؟! ما أنا والدنيا؟! إنما مثلي ومثل الدنيا كراكب ظَلّ تحت شجرة، ثم راح وتركتها (3) .
Ertinya;
“Daripada Ibn Mas‘ud katanya; “Rasulullah SAW pernah berbaring di atas [anyaman] daun tamar sehingga belakangnya berbekas. Apabila baginda bangun, aku [dan melihat kesan itu], lalu aku pun menyentuh belakangnya dan aku berkata; “Mahukah kamu izinkan kami hamparkan di atas anyaman ini sesuatu [yang lebih lembut]” Jawab baginda; “Apalah ada pada dunia bagiku? Apalah ada padaku untuk dunia!” Sesungguhnya aku dan dunia ini ibarat seorang pengembara yang berteduh di bawah sepohon pokok. Kemudian setelah berehat seketika, aku akan meninggalkannya...”
(Diriwayatkan Oleh Ahmad)

Hadith ini menggambarkan bagaimana nabi SAW memberikan gambaran baginda terhadap dunia, kesan mentaliti “mengejar redha Allah dan akhirat” itu kepada jiwa dan peribadi baginda SAW. Sebagai seorang nabi baginda mengajarkan bahawa kehidupan dunia ini terlalu “sempit”, “pantas”, dan hanya bersifat “transit” sahaja. Mentaliti ini ternyata telah merubah sempadan hidup baginda daripada terhalang dengan tembok dunia, bagi mencapai bahagia akhirat. Mentaliti ini juga adalah motivator ketika baginda dicaci, dihina, dituduh. Ia juga ibarat perisai ketika ditentang, diperangi, di sakiti. Ia juga umpama modal membina jiwa, keluarga, masyarakat dan negara. Sehinggalah kemuncaknya Islam mampu menewaskan Rom dan Parsi, menguasai dua pertiga benua dunia, kerana pimpinan seorang lelaki yang tidurnya hanya beralaskan tikar anyam!. Muhammad tidak pernah mengabaikan dunia. Tetapi baginda mampu “menguasai” dunia, bukan sebaliknya. Inilah gambaran saidina Abu Bakr al-Siddiq;

“Letakkan dunia ditanganmu, jangan biarkan masuk di hatimu..”.

Dengan cara memahami dunia sebagai persinggahan, meletakkan akhirat atau redha Allah sebagai matlamat utama, ternyata merupakan formula terbaik bagi mengharungi ujian getir kehidupan sehinggalah Allah menuturkan firmannya kepada Muhammad;

وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (5)
5. Dan Sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga Engkau reda - berpuas hati.

Jelas, laluan sukar itu penghujungnya pasti “the happy ending”. Jika tidak didunia pasti kita akan perolehnya di akhirat. Wallaua’lam.

AKHLAK PERGAULAN MUKMIN

AKHLAK PERGAULAN MUKMIN
Melihat kepada perkembangan sosial semasa, penulis rasa terpanggil untuk berkongsi sedikit panduan berkenaan topik di atas. Apatah lagi bila melihat adik-adik remaja di mana-mana tempat hatta di institut pengajian tinggi, yang sepatutnya tinggi penghayatan ilmunya juga bagai sudah rapuh adab dan akhlaknya. Bagi seorang remaja mukmin di era youtube, mms, facebook, dan segala macam teknologi ini, berpegangan tangan, berdua-duaan di tempat sunyi, dating di malam hujung minggu, ibarat rutin harian yang sudah menjadi trend. Bahkan bagi yang menjauhi cara hidup itu, bakal dimomokkan dengan istilah kolot, ketinggalan zaman, atau bagi yang lebih ‘intelek’, tuduhan jumud, ta`asub, dan syadid pula diperkudakan.


Apa yang pasti Islam itu hanya satu. Baik aturan akidahnya, akhlaknya, tatacara hidupnya, kesemuanya berpaksikan “aturan Ilahi”. Yang diperdebatkan oleh ulamak dan hukamak hanyalah tafsiran, tetapi maqasidnya tetap satu iaitu “ubuduyyah” atau Melayunya “kehambaan” dalam segala tindak-tanduk dan amal perbuatan. Jesteru, bagi mencari jawapan bagi topik ini, penulis ingin berkongsi sedikit pengetahuan yang ada sebagai panduan berguna buat para remaja. Yang tersalah dan penulis mohon diperbetulkan, yang benar jangan lupa dimanfaatkan.

Konsep pergaulan(ikhtilath);
Pergaulan atau "ikhtilat" secara ringkasnya menurut Sheikh Yusuf al-Qaradawi merujuk kepada percampuran antara lelaki dan perempuan dalam apa jua aktiviti samaada yang bersifat keagamaan mahupun keduniaan[1] atau menurut Sheikh Muhammad `Uqlah di dalam bukunya “Sistem Kekeluargaan Di Dalam Islam”, dengan makna pertemuan antara dua individu atau lebih dari yang berlainan jantina dengan tiada perantaraan mahram di rumah atau selainnya, kerana urusan keperluan yang syar`ie, yang dengan pertemuan ini berlakunya percakapan, pergaulan dan yang seumpamanya dari sudut komunikasi tanpa apa-apa yang mendorong keraguan atau kebinasaan[2] . Walaupun secara asasnya ia adalah haram[3], tetapi tidak secara mutlak bahkan diharuskan apabila diketahui sebab dan alasannya serta ciri-cirinya[4].
Ringkasnya, menurut Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi beberapa keadaan yang dibolehkan bahkan wajar untuk lelaki dan wanita berikhtilath dengan memelihara adab-adab dan akhlak-akhlak Islam. Antaranya;


1)- Situasi Ibadah;
Ternyata di dalam sunnah bahawa wanita zaman Rasulullah SAW juga mengambil tempat mereka dalam aktiviti ibadah terutamanya di masjid Rasulullah SAW. Dengan kebijkasanaan Rasulullah mengkhususkan saf terakhir kepada kaum wanita, mengasingkan tempat keluar masuk antara lelaki dan wanita (Bab al-Nisa'). Mereka juga turut sama-sama menunaikan solat jumaat dan mendengar khutbah sehingga ada di kalangan mereka yang [5]menghafaz surah Qaf kerana sering mendengarnya ketika khutbah Rasulullah SAW[6]. Disamping itu, para wanita yang terdiri dari gadis, orang tua, yang suci atau haidh juga pernah dihimpunkan dalam suasana yang aman dari fitnah ketika solat `Aidain[7].
Berdasarkan Hadith Solat Sunnat `Aid ini, Imam al-Shawkani menjelaskan;


“Hadith ini menunjukkan digalakkan (memberi) nasihat, peringatan di dalam khutbah `Aid kepada para wanita dan juga galakkan nasihat, peringatan, serta dorongan untuk bersedekah sekiranya tiada pada situasi itu kerosakan (moral) dan fitnah kepada yang memberi dan menerima nasihat itu atau individu lain. Ia juga menunjukkan menunjukkan pengasingan antara majlis (kedudukan) para wanita jika mereka menghadiri khalayak lelaki kerana ikhtilath (percampuran) itu kemungkinan menyebabkan fitnah yang timbul dari pandangan atau selainnya” [8]

2)- Situasi pembelajaran;
Al-Sunnah juga menceritakan bagaimana keterlibatan golongan wanita dalam majlis-majlis ilmu Rasulullah SAW yang juga ada golongan lelaki bahkan golongan wanita Ansar pernah dipuji oleh `Aisyah RA kerana tidak segan silu bertanyakan Rasulullah SAW berkenaan permasalahan janabah, mimpi, hadas, istihadah dan selainnya[9] sehinggakan mereka pernah meminta dikhususkan hari tertentu untuk mereka mempelajarinya daripada Rasulullah SAW[10].


3)- Situasi Jihad @ Tujuan (darurat);
Aktiviti jihad juga dibuktikan daripada sirah memperlihatkan wujud percampuran para Ummahat al-mukminin dengan golongan lelaki misalnya `Aisyah, Ummu Sulaym[11] dan Ummu `Athiyah[12] yang merawat tentera Islam yang tercedera di dalam beberapa peperangan. Tidak kurang juga yang sanggup menyertai ekspidisi penaklukan di zaman Saidina Uthman iaitu Ummu Haram RA bersama suaminya `Ubadah Binti Samit ke Qubrus (Siprus) bagi tujuan dakwah[13].

4)- Situasi Pekerjaan/khidmat sosial;
Al-Qaradawi juga memetik keunikan kisah anak-anak gadis Nabi Syu`aib A.S[14], Maryam dan Zakaria A.S di mihrab[15], serta kepimpinan Ratu Balqis[16] sebagai panduan asas kepada keharusan wanita di alam pekerjaan atau perkhidmatan sosial dengan beberapa syarat;
i)- Bukan dari pekerjaan yang diharamkan atau yang membawa kepada haram; seperti setiausaha atau pembantu kepada bukan mahram yang belum berkahwin yang kemudian berdua-duaan dengannya, pekerjaan yang mensyaratkan pakaian seragam yang tidak syar`ie, pekerjaan yang melibatkan arak, pekerjaan yang memaksanya bepergian jauh dan terasing yang tidak terjamin tanpa mahram dan lain-lain yang seumpamanya.
ii)- Hendaklah wanita Muslimah tetap beradab dengan adab Islam apabila keluar dari rumahnya seperti adab berpakaian (Usrah al-Nur; 31)[17], berbicara & berinteraksi (Surah al-Ahzab; 21)[18], dan keterampilannya (Surah al-Nur; 31)[19].
ii)- Hendaklah pekerjaannya itu tidak mengorbankan kewajipannya yang lain yang boleh ditinggalkan seperti kewajipan terhadap suami dan anak-anak yang paling asasi[20].

Adalah wajar bagi kita sebagai mukmin, meneliti dan menghayati setiap adab-adab yang berikut -disamping apa yang telah dibahaskan sebelum ini- ketika berinteraksi sesama mukmin atau selainnya terutamanya dari yang berlainan jantina. Tidak dinafikan gaya suara, gerak geri (body language), pandangan mata (eye-contact) mempunyai peranan utama dalam interaksi, samada secara fizikal atau melalui alat-alat komunikasi maya seperti handset, e-mail, chatting dan yang seumpamanya. Tegasnya, matlamat tidak mengharuskan cara. Oleh sebab cara itulah yang menggambarkan bagaimana kehalusan Islam menentukan akhlaknya. Jesteru, garis panduan asas ini menjadi kewajipan untuk kita hayati:


i) Menjaga pandangan;
Firman Allah Taala;
Ertinya;
"Katakanlah kepada wanita-wanita mukminah, tundukkanlah pandangan mereka dan peliharalah kemaluan mereka, yang demikian itu adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu semua kerjakan.(31) Dan Katakanlah juga kepada lelaki-lelaki mukmin tundukkanlah pandangan mereka…" (Surah al-Nur; 31)

Apa ada pada pandangan? Kita kenal cantik, anggun, seksi, menggoda, bukankah dengan mata? 3 perkataan yang terakhir itu adalah ekspresi kepada nikmat nafsu di sebalik penglihatan yang sudah cukup menggambarkan natijah negatif yang bakal bertandang. Sebagai agama paling tua di dunia, Islam sudah pasti memiliki prinsip bagi tingkah laku itu. Betapa Islam mendidik jiwa manusia dengan penuh hikmah. Menjaga pandangan dari melihat perkara-perkara yang diharamkan atau dalam ertikata yang lain, tidak memandang dengan pandangan yang mencetuskan keasyikan kepada seseorang lelaki atau pun wanita yang akhirnya menggugat kekuatan jiwanya adalah formula yang cukup bermakna. Nabi SAW juga pernah menegur Saidina `Ali KWH berhubung situasi ini, sabdanya;
يا عالي, لا تتبع النظرة النظرة. فإن لك الأولي وليس لك الأخرة
(رواه الحاكم الترميذي أبو داود البيهقي أحمد)

Ertinya;
"Hai Ali, janganlah engkau menyusuli pandangan pertamamu dengan pandangan kedua, kerana pandangan pertama untukmu (dimaafkan) dan bukanlah bagimu yang kedua."[21]
(Diriwayatkan Oleh al-Hakim, al-Tirmidhi, Abu Daud al-Baihaqi dan Ahmad)

Begitu juga Nabi SAW pernah mengingatkan tentang bahaya pandangan liar yang boleh mencetuskan gelokdak nafsu antara lelaki dan perempuan. Baginda menjelaskan;
النظرة سهم مسموم من سهام إبليس , من تركها مخافتي ابدلته إيمانا يبد حلاوته في قلبه (رواه الطبراني والحاكم)
Ertinya;
“Pandangan adalah anak panah beracun dari anak-anak panah Iblis, sesiapa yang menjauhinya kerana takutkan Aku maka Aku akan gantikannya dengan keimanan yang terasa kemanisannya di dalam hati”[22] (Diriwayatkan Oleh al-Hakim dan al-Tabari)

ii) Memelihara `aurat;
Firman Allah SWT;
Ertinya; "…dan hendaklah mereka memelihara kemaluan mereka dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka melepaskan kain tudung mereka ke dada, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka atau kepada anak-anak mereka atau bapa-bapa mereka atau saudara lelaki mereka atau anak-anak saudara lelaki mereka, atau saudara perempuan mereka atau anak-anak saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam atau (hamba & orang suruhan) mereka atau pelayan-pelayan daripada lelaki atau kanak-kanak yang tidak mempunyai keinginan terhadap `aurat wanita…" (Surah al-Nur; 31) Imam al-Qurtubi menjelaskan maksud firman Allah pada ungkapan; "...melepaskan kain tudung mereka ke dada.." bahawa ia menunjukkan hijab yang labuh yang melitupi belahan kolar pakaian dan kesemuanya menutupi dada leher serta telinganya[23].


Jesteru dalam konteks interaksi yang berlainan jantina, pemeliharaan terhadap `aurat adalah suatu kewajipan. Namun rata-rata di kalangan ahli jamaah, kewajipan ini sudah dikira baik pelaksanaannya. Namun begitu, apa yang menyedihkan kadang-kala dikalangan muslimat, bilama sudah berkerjaya, jauh dari “biah”(suasana) tarbiyah di kampus, kian longgar penampilannya dalam menjaga `aurat. Bahkan ada yang sudah tidak segan silu lagi menunjukkan buku lali dan betisnya di khalayak. Hijab dikepalanya hanya sekadar menutup kepala dan lehernya. Bagaikan sudah tercabut kemuliaan pada diri seorang Muslimah yang pernah menerima tarbiyah. Na`uzubillah. Mungkin soalan yang terbaik bagi golongan ini; Untuk apakah selama ini kita menyempurnakan hijab mereka ?...
Lupakah dengan firman Allah;


Ertinya; "Wahai nabi-nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu dan anak-anak perempuan kamu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan-perempuan yang baik) maka dengan itu mereka tidak akan diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani" (Surah al-Ahzab;59)


Penghayatan yang tepat kepada maksud firman Allah "..melabuhkan pakaiannya.." di sini adalah sebagaimana tafsiran para mufassir yang antara lainnya Imam Ibn. Kathir yang meriwayatkan tafsiran ungkapan tersebut daripada 'Ikrimah yang bermaksud ; "..menutupi pangkal dadanya dengan pakaiannya yang melitupi muka dan kepalanya.."[24] Begitu juga tafsiran Muhammad Ibn Sirien[25], Ibn `Abbas dan Qatadah yang juga memberikan penekanan terhadap hijab kepala yang labuh yang melepasi bahagian dada para muslimah[26]. Sebagai kesimpulannya, hijab yang paling sempurna ialah yang meliputi seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan, serta hijab kepala yang melitupi serta labuh melepasi dada. Demikianlah akhlak Islam terhadap etika berpakaian Muslimah agar tidak menimbulkan fitnah sekaligus memelihara kehormatan kaum Hawa.

iii) Bersuara dengan gaya dan intonasi yang formal atau yang sepatutnya;
Suara adalah antara perhiasan yang cukup indah bagi seorang wanita. Dengan niat memelihara kemuliaan Islam, menjauhkan fitnah, dan memelihara keimanan sesama mukmin, firman Allah yang mulia ini wajar kita perhatikan;
Ertinya;
“..maka janganlah kamu tundukkan (lunakkan) suara dalam berbicara sehingga berkeinginanlah mereka yang ada di dalam hatinya “penyakit” , dan ucaplah (kata-katamu) dengan ucapan yang baik” (Surah al-Ahzab; Ayat 32)

Para ulama mufassir memberikan ulasan mereka tentang maksud;
“.. tundukkan suara..”
Ibn Kathir; melunakkan suara apabila berbicara dengan lelaki[27]
al-Qurtubi; Jangan dilembutkan (yang menggoda) suara[28]
Sayid Qutb; Menundukkan suara dengan lunak yang memberi kesan terhadap syahwat lelaki dan menggerakkan keinginan mereka[29].


Samaada berbicara secara 4 mata, atau melalui alat-alat komunikasi yang lain, Kita dituntut -khususnya Muslimah- memelihara kemuliaan diri dengan memelihara gaya bercakapan, perbualan yang menjauhi unsur-unsur yang boleh "menggusarkan" hati seorang lelaki umpamanya pertuturan yang bermanja-manja, merengek mesra yang hanya layak bagi suami isteri, bergurau senda yang melampau batas syar`ie dan yang seumpamanya yang jauh dari akhlak Islam. Memadai dengan komunikasi dan interaksi formal yang dikira perlu tanpa intonasi dan “suara manja” yang tiada tujuan lain melainkan meraih perhatian manusia yang sudah rosak jiwa dan hatinya.


iv) Mengawal gerak geri agar berpandanan dengan tujuan;
Firman Allah SWT;
Ertinya;
“..dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman; Hendaklah mereka juga menundukkan pandangan mereka, dan memelihara kemaluannya (kehormatan dirinya)..” (Surah al-Nur; 31)

Selain menyempurnakan hijab, Islam juga menitik beratkan persoalan mendidik diri dengan mengawal gerak-geri, tingkahlaku serta perbuatan yang boleh mendorong ke arah maksiat. Firman Allah di dalam ayat di atas;
“..dan memelihara kemaluannya..”
Di tafsir indah oleh para mufassir yang antara lainnya Sa`id bin Jubayr yang berpandangan ; “memelihara dari perbuatan keji”[30], sementara Qatadah pula menegaskan; “memelihara dari apa yang tidak di halalkan kepada mereka (para wanita)”[31], manakala Maqatil dan Abu al-`Aliyah pula berkomentar bahawa pemeliharaan yang dimaksudkan ialah daripada zina[32].
Jelas secara kesimpulannya, maksud ayat tersebut adalah agar para Muslimah memelihara diri mereka dari perbuatan, tingkahlaku, dan perwatakan yang membuka ruang fitnah, dosa, kerosakan akhlak yang akhirnya boleh mencampakkan ke lembah unsur-unsur penzinaan. Sabda Nabi SAW ini sebagai peneguh kepada arahan Allah itu;
صنفان من أهل النار لم أرى هما :قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس, ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات, ورؤوسهن كأسنمة البخة المائلة, لايدخلون الجنة ولا يجدن ريحها. وإن ريحها ليوجدن من مسيرة كذا وكذا. (رواه مسلم و أحمد ومالك)
Ertinya;
“Dua golongan dari ahli neraka, sekali-kali tidak aku akan memandang mereka; Suatu kaum yang bersama mereka cemeti umpama ekor lembu, mereka memukul manusia-manusia dengannya. Dan para wanita yang berpakaian tetapi (seolah-olah ) telanjang, yang (berjalan) melenggang-lenggok (penuh menggoda) dan kepala mereka seperti bonggol unta yang condong. Mereka ini tidak akan masuk ke syurga dan tidak pula mencium harumannya sedangkan harumannya dapat di hidu dari jarak sekian dan sekian “[33]

v) Menjauhi khalwah (bersunyian) antara Muslimin dan Muslimat;
Berdua-duan antara lelaki dan perempuan adalah antara perkara yang terlarang yang thabit dan jelas dari al-Sunnah. Sabda Nabi SAW;
إياك والخلوة بالنساء, والذي نفسي بيده ما خلا رجل بإمرئة إلا دخل الشيطان بينهمنا, وللأن يزحم رجل خنزيرا متلطخا بطين أو حمأة خير له من أن يزحم منكبيه منكب امرأة لا تحل له
Ertinya;
Berjaga-jagalah kamu (jangan) bersendirian dengan perempuan, demi tuhan yang nyawaku di tanganNya, tidaklah berkhulwah seorang lelaki dengan perempuan melainkan syaitan akan masuk di antara keduanya, dan seandainya seorang lelaki besesak-sesak dengan babi yang penuh berlumpur atau tanah adalah lebih baik dari begesel-gesel antara bahunya dengan bahu perempuan yang tidak halal baginya”[34]

Juga sabda Nabi SAW;
لا يخولن أحدكم بإمرءة لا تحل له, فإن ثالثها الشيطان إلا محرم
(رواه بخاري مسلم وأحمد)

Ertinya;
“Janganlah seorang lelaki dikalangan kamu berkhalwa
( bersunyian) dengan seorang perempuan kecuali dengan (adanya) Mahram
[35]

Larangan yang jelas oleh baginda SAW yang sudah termaklum pengharamannya[36] akibat keburukannya, serta kehinaan yang digambarkan di dalam hadith tersebut oleh sebab fitnah disebalik perbuatan itu di samping menggambarkan bagaimana halus dan murninya akhlak Islam dalam persoalan ini. Walaubagaimana pun dalam beberapa situasi, Islam tetap menampakkan keunggulan fleksibeliti syariatnnya, dengan mengharuskan pertemuan antara dua lelaki dan perempuan yang anjnabi dengan syarat yang tertentu;
a)- Wajib ditemani mahram[37] atau individu yang thiqah:
Jelas dalam sabda Nabi SAW di atas melarang berkhulwah antara pasangan yang bukan mahram kecuali dengan ada mahram si wanita seperti ibu bapa atau saudaranya yang berperanan memberi teguran atau nasihat kepada kedua-duanya. Begitu juga, dalam situasi gerak kerja dakwah, ianya diharuskan dengan adanya seorang perempuan yang thiqah (dipercayai agamanya) menggantikan peranan mahram perempuan tersebut[38].
b)- Tujuan yang baik;
Tujuan pertemuan juga adalah disyaratkan bagi tujuan yang baik dan murni, bukan untuk bersuka-suka atau hanya berbual kosong yang tidak memberikan apa-apa manfaat. Umpamanya perbincangan untuk tujuan kerja-kerja dakwah, pembelajaran dan seumpamanya.
c)- Suasana yang aman daripada fitnah;
Pertemuan yang mengambilkira situasi tempat dan keadaan juga penting kerana ianya sebahagian dari akhlak Islam bagi tujuan mengelak berlakunya fitnah dan tohmahan buruk khalayak. Mengelakkan dari tempat-tempat yang sunyi atau yang boleh menimbulkan syak dan keraguan khalayak adalah perlu diaplikasikan dalam gerak kerja.
d)- Persepsi khalayak (orang ketiga);
Akhlak Islam terlalu murni dan indah. Disamping menangkis jauh unsur-unsur yang boleh menimbulkan fitnah kepada mana-mana individu, etika moral Islam juga mengambilkira persepsi “orang ketiga” atau khalayak yang memerhati. Peristiwa yang berlaku terhadap Isteri Rasulullah SAW, Maimunah dan Ummu Salamah RA ini wajar di amati;
عن أم سلمة رضى الله عنها قالت: كنت عند رسول الله صلى الله عليه وسلم وعنه ميمونة, فأقبل إبن أم مكتوم, وذلك بع أن أمرنا بالحجاب فقال: النبي صلى الله عليه وسلم: إحتجبا منه. فقلنا: يا رسول الله أليس هو أعمى؟ لا يبصرنا ولا يعرفنا؟ فقال البي صلى الله عليه وسلم: أفعميوان أنتما؟ ألستما تبصرانه؟ (قال الترمذي:حديث حسن صحيح)
Ertinya;
Daripada Ummu Salamah R.A katanya: "Pernah aku bersama Rasulullah S.A.W dan disisinya juga ada Maimunah, kemudian datanglah Abdullah Ibn Ummi Maktum,-Dan peristiwa tersebut adalah selepas kami diperintahkan dengan hijab-, Maka Rasulullah S.A.W bersabda; (Kamu berdua) hijabkan diri darinya (Abdullah). Lalu kami pun berkata; "Wahai Rasulullah, tidakkah dia ini buta? Dia tidak mampu melihat kami dan tidak pula mengenali kami?".Maka Nabi S.A.W menjawab; "Adakah kamu berdua buta? Bukankah kamu berdua mampu melihatnya?"[39] ( Diriwayatkan Oleh al-Tirmidhi)

Jelas dalam hadith ini mengisahkan bagaimana akhlak yang cuba ditunjukkan oleh baginda SAW kepada Ummu al-Mukminin Ummu Salamah Dan Maimunah RA. Kehadiran Abdullah bin Ummi Maktum yang buta ke rumah Rasulullah SAW yang pada ketika itu kedua-dua ummu al-Mukminin dalam keadaan yang tidak sempurna hijab mereka. Lalu Rasulullah SAW tetap mengarahkan mereka berdua agar menghijabkan diri mereka dari Abdullah Ibn Ummi Maktum RA walaupun dia seorang yang buta dengan mengambilkira kemungkinan fitnah dari individu lain jika melihat para ummu al-Mukminin yang tidak menyempurnakan hijab mereka walhal ajnabi yang ada pada ketika itu adalah seorang yang buta.
Situasi ini menjelaskan beberapa adab yang cukup mulia;
i- Hijab adalah lambang kehormatan Muslimah yang wajib selama mana berinteraksi dengan individu yang bukan mahram.
ii- Penilaian “aman dari fitnah” juga perlu mengambilkira pandangan dan persepsi khalayak (individu ketiga), bukan sahaja dengan individu yang kedua.
iii- Mendidik umat Islam berfikiran dan berpandangan jauh dalam permasalahan kaedah bermu`amalah / berinteraksi yang selamat dari fitnah dan persepsi buruk khalayak.
Demikian Islam mendidik umatnya dalam kehalusan akhlak, membina kemuliaan sesebuah masyarakat yang harmoni dan jauh dari fitnah sesama manusia. Seorang mukmin seharusnya sedar kebahayaan fitnah yang melibatkan wanita adalah jenayah pertama dalam sejarah hidup manusia di dunia. Sememangnya fitnah adalah cubaan dan ujian[40] Allah kepada hambanya. Namun, sebaik-baik hamba, adalah yang mampu mengawal dan menjauhkan diri dari berlakunya fitnah ke atas dirinya, keluarga serta masyarakat. Sabda Nabi SAW:
عن أسامة بن زيد قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ; ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النسا. (رواه البخاري ومسلم)
Ertinya;
Daripada Usamah bin Zaid katanya; "Nabi SAW bersabda; "Tidak aku tinggalkan fitnah yang ebih besar selepasku yang lebih memudaratkan seorang lelaki melainkan peremuan"[41] (Diriwayatkan Oleh Bukhari dan Muslim)

Daripada hadith yang mulia ini, Ibn Hajar al-`Aqalani menjelaskan;
"Sesungguhnya fitnah yang membabitkan wanita adalah yang paling berbahaya daripada fitnah yang selainnya, dan di sokong oleh firman (Allah ) SWT; "Dihiaskan bagi manusia itu, suka (tertarik) kepada kaum wanita…"[42]

Tegasnya, persoalan yang membabitkan ikhtilat antara lelaki dan wanita adalah persoalan yang penting dalam rutin seorang Muslim. Ia melambangkan kemuliaan akhak Islam yang menghiasi perwatakan para penganutnya yang sekaligus mencerminkan kejernihan dakwah yang wujud pada peribadi para pendokong gerakan Islam itu sendiri.
والله أعلم بالصواب

[1] Yusuf al-Qaradawi (2002) Malamih al-Mujtama' al-Muslim Alladhi Nanshuduhu (Terj; Muhammad Baihaqi), Al-Hidayah Publisher. Kuala Lumpur, hlm. 140.
[2] Muhammad `Uqlah (Prof.Dr.) (2000) Nizam al-Usrah Fi al-Islam, Maktabah al-Risalah al-Hadithah, Jordan, ctkn 2, Juz.2, hlm. 61.
[3] Ibid, hlm. 61-75.
[4] Al-Qaradawi, op.Cit, Malamih al-Mujtama' al-Muslim Allazi Nanshuduhu. hlm 141.
[5] Sahih Muslim, op.Cit, Kitab Solah Al-`Aidayn, juz.2, hm. 602, no Hadith 823.
[6] Al-Qaradawi, op.Cit. hlm.143.
[7] Ibid, hlm. 144.
[8]Muhammad bin Ali bin Muhammad al-Shawkani (1973) Nail al-Awtar, Beirut; Dar al-Jayl, Juz 3, hlm. 375.
[9] Al-Qaradawi, op.Cit, hlm. 145.
[10] Lihat-Sahih Bukhari, op.Cit, KItab al-`Ilm, Bab; Hal Yaj`al Li al-Nisa' Yawmun `ala Hiddatin Fi al-`Ilm, Juz.1, hlm.50.
[11] Lihat Sahih Muslim, Bab; Ghuzwat al-Nisa' Ma`a al-Rijal. No . Hadith;1443.
[12] Ibid, Bab; al-Nisa' al-Ghazayat Yurdikh lahunn Wala Tusham wa al-Nahy `An al-Qatl al-Sibyan Ahl al-Hirb. Juz. 3, hlm.1447, No.Hadith;1812.
[13] Al-Qaradawi, Malamih al-Mujtama' al-Muslim Allazi Nanshuduhu op.Cit.150.
[14] Lihat Surah Al-Qasas; Ayat 23-26.
[15] Lihat Surah Ali `Imran; Ayat 37
[16] Lihat Surah Al-Naml; Ayat 32-34 & 42-44.
[17] Lihat Surah al-Nur ; Ayat 31.
[18] Lihat Surah al-Ahzab; Ayat 21.
[19] Lihat Surah al-Nur; Ayat 31.
[20] Al-Qaradawi, op.Cit, hlm. 194-195.
[21] Al-Hakim, op.Cit, juz. 2, hlm.212, no.Hadith; 2788, al-Tirmidhi, op.Cit, juz.5, hm. 101, bab; Ma Ja`a Fi al-Nazrat al-Mufaja'ah, no.Hadith; 2776. Abu Daud, op.Cit, juz. 2, hlm.246, Bab; Ma Yu'mar Bihi Min Ghadd al-Basar, no.Hadith; 2149, al-Baihaqi, op.Cit, juz. 7, hlm.90, Bab; Tahrim al-Nazar Ila al-Ajnabiyat, no.Hadith; 13293 dan Ahmad, op.Cit, juz. 1, hlm. 59, no.Hadith;1369.
[22] Muhammad bin Abdullah al-Hakim al-Naisabur (1990) Mustadrak `Ala al-Sahihayn, Dar al-Kutub al-`Ilmiyah, Beirut, juz.4, hlm.349, no. Hadith; 7875, Sulaiman bin Ahmad bin Ayyub al-Tabarani (1983) Mu'jam al-Kabir, Maktabh al-`Ulum Wa al-Hikam, al-Mawsul, juz.10, ctkn 2, hlm. 173, no.Hadith; 10362.
[23] `Abd al-Qadir & Ahmad `Ata' (1993) Hadha Halal Wa Hadha Haram, Dar al-Fadilah, Qaherah, hlm.166.
[24]Ismail bin`Amru bin Ibn Kathir al-Dimasyqi (1401H) Tafsir al-Quran al-`Azim, Dar al-Fikr, Beirut, juz.3, hm.519.
[25] Ibid.
[26] Muhammad bin Ahmad bin Abi Bakr bin Farh Al-Qurtubi (1372H) Tafsir al-Qurtubi, Dar al-Sya'b, Qaherah juz.14, hlm.243.-Lihat juga Muhammad `Ali al-Sabuni (1998) Tafsir Ayat al-Ahkam, Dar al-Kutub al-`Imiyah, Beirut, juz.4, hlm.50.
[27] Ibn Kathir, op.Cit, Jld. 3, hlm. 483.
[28] Al-Qurtubi, op.Cit, juz.14, hlm.177.
[29] Sayid Qutb, op.Cit, juz.5, hlm.2859.
[30]Ibn Kathir, op.Cit, Jld 2, hlm.284.
[31] Ibid.
[32] Ibid.
[33] Muslim, op.Cit, juz.3, hlm.1680, bab; al-Nisa' al-Kasiyat al-`ariyat al-Mailat al-Mumilat, No Hadith; 2128, Musnad Ahmad, op.Cit, juz.2, hlm. 355, No; Hadith; 8650,9678 dan Malik bin Ans Abu Abdulah al-Asbahy (t.t.) Muwatta', Dar Ihya' al-Turath al-`Arabi, Misr, juz2, hlm.913.; no; Hadith; 1626.
[34] Sulaiman bin Ahmad bin Ayyub Abu al-Qasim al-Tabarani (1983) Mu'jam al-Kabir, Maktabah al-`Ulum Wa al-Hikam, al-Muwassal, ctkn.2, juz. 8 , hlm. 205, no.Hadith;7830.
[35] Musnad Ahmad, op.Cit, juz 3, hlm.339. Makna yang sama juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Sahih Bukhari, op.Cit, juz.5, hlm.2005, No.Hadith; 4935 dan Sahih Muslim, op.Cit, juz.2, hlm.978.No.Hadith;
[36] Al-Syawkani, Op.Cit. hlm.425.
[37] Ibid.
[38] Ibid.
[39] Al-Tirmidhi, op.Cit, juz.5, hlm.102, no.Hadith; 2778.Kata Abu `Isa; "Hadith ini Hasan Sahih"
[40] Muhammad Ibn Abi Bakr al-Razi (1993), Mukhtar al-Sihah. Beirut; Maktabah Lubnan al-Nasyirun.hlm. 205.
[41] Bukhari, op.Cit, juz.5, hm. 1959, no.Hadith; 4808, Muslim, op.Cit, juz.4, hm.2097, no.Hadith;2047.
[42] Muhammad Abd Rahman Ibn Abd Rahim al-Mubarakfuri (t.t) Tuhfat al-Ahwadhi Sharah Sunan al-Tirmidhi, Beirut; Dar al-kutub al-`Ilmiyah, Juz. 7, hlm;53.

Qunut Nazilah

QUNUT NAZILAH
اََللَّهُمَّ انْصُرِ الاِسْلاَمَ وَالمُسلِمِينَ /اَللَّهُمَّ انْصُر اِخْوَتَناَ فِي فَلَسْطِينَ/ وَفِي اَفْغَانِستاَنْ /وَفيِ كَشْمِيرْ/ وَفيِ عِرَاقْ/ وَفيِ كُلِّ مَكَانْ.الَلَّهُمَّ اِنَّا نَجْعَلُكَ فِى نُحُورِ أَعْدَاءِنَا/ و نَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ/ اَللَّهُمَّ عَلَيكَ بِاليَهُودِ الغَاصِبِينْ/ الظَّالِِمِينْ /الطُّغَاةْ/ المُجرِمِينْ/ المُتَغَطْرِسِينْ/, اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ/ و فَرِّقْ جَمْعَهُمْ/ وَ شَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ/ وَ زَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ/ وَاذهَبْ عَنْ اَرْضِكَ سُلطَانَهُمْ/ َولاَ تَدَعْ سَبِيلاً عَليَ اَحَدٍ مِنْ عِباَدِكَ المُؤمِنِينَ/ وَ سَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلَابِك/َ يَا قَهَّارْ , يَا جَبَّارْ , ياَ مُنْتَقِمْ/ , يَا الله , يَا الله , ياَ الله .اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابْ/ِِ وَ ياَ مُجْرِىَ السَّحَابْ /وَ ياَ هَازِمَ الأَحْزَابْ/ , اِهْزِمْهُمْ , ِاهْزِمْهُِمْ, ِاهْزِمْهُمْ , وَانْصُرْناَ عَلَيهِمْ.
Ertinya;
Ya Allah bantulah Islam dan umat Islam!, Ya Allah bantulah saudara kami di Palestin, di Afghanistan, di Kasymir, di Iraq, dan di mana jua. Ya Allah kami (serahkan) kepada MU leher-leher musuh kami (ini)!, dan kami memohon perlindunganMU dari kejahatan-kejahatan mereka!, Ya Allah hancurkanlah (golongan) YAHUDI manusia-manusia perampas, penzalim, pelampau, pendosa, yang angkuh! Ya Allah, pecah-belahkan kesatuan mereka!, cerai-beraikan himpunan mereka, hancurkan (kesatuan) kalimah mereka!, goncangkanlah kaki-kaki (pendirian) mereka!,Hilangkanlah kekuasaan mereka keatas bumiMu (Palestin)!Dan jangan biarkan mereka mengalahkan orang-orang mukmin dengan apa jua jalan! Dan Kalahkanlah mereka (dengan) anjing daripada anjing-anjingMU!, Wahai tuhan Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Perkasa, Yang Maha (memberi) Balasan, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan Yang Meurunkan al-Kitab, Yang Memperjalankan awan,Wahai (tuhan) yang mengalahkan tentera Ahzab, kalahkanlah mereka!, kalahkanlah mereka!, kalahkanlah mereka!, menangkanlah kami ke atas mereka!..”


.

Suiside Bomber di Palestin



Hukum Syari'at Terhadap "Suiside Bomber" oleh : Prof. DR. Yusuf Al Qardhawi

Banyak orang bertanya-tanya setelah pengeboman terakhir yang terjadi di kota Al Quds, Tel Aviv dan Asqalan. Di mana orang-orang Yahudi terbunuh didalamnya karena operasi syahadah yang dilancarkan oleh pemuda-pemuda HAMAS… Mereka bertanya tentang hukum operasi ini yang mereka namakan sebagai "Bom Bunuh Diri". Apakah ini termasuk jihad fisabilillah, atau salah satu bentuk terorist? Apakah para pemuda yang mengorbankan dirinya itu termasuk para syahid atau disebut orang yang bunuh diri, karena mereka membunuh dirinya sendiri dengan ulah sendiri pula? Apakah perbuatan mereka itu termasuk dalam kategori menjerumuskan diri ke dalam kehancuran yang telah dilarang oleh Al Qur'an dalam sebuah ayatnya yang artinya:
"Dan janganlah kamu menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan."
(QS. Al Baqarah: 195).

Saya ingin katakan di sini bahwa operasi-operasi ini adalah termasuk cara yang paling jitu dalam jihad fisabilillah. Dan ia termasuk bentuk teror yang diisyaratkan dalam Al Qur'an dalam sebuah firman Allah Ta'ala yang artinya:
"Dan persiapkanlah kekuatan apa yang bisa kamu kuasai dan menunggang kuda yang akan bisa membuat takut musuh-musuh Allah dan musuhmu."
(QS. Al Anfal: 60).

Penamaan operasi ini dengan nama "bunuh diri" adalah sangat keliru dan menyesatkan. Ia sangat jauh bila dikatakan sebagai usaha bunuh diri. Juga orang yang melakukannya sangat jauh bila dikatakan sebagai pelaku bunuh diri. Orang yang bunuh diri itu membunuh dirinya untuk kepentingan pribadinya sendiri. Sementara pejuang ini mempersembahkan dirinya sebagai korban demi agama dan umatnya. Orang yang bunuh diri itu adalah orang yang pesimis atas dirinya dan atas ketentuan Allah, sedangkan pejuang ini adalah manusia yang seluruh cita-citanya tertuju kepada rahmat Allah SWT.

Orang yang bunuh diri itu ingin menyelesaikan dari dirinya dan dari kesulitannya dengan menghabiskan nyawanya sendiri, sedangkan seorang mujahid ini membunuh musuh Allah dan musuhnya dengan senjata terbaru ini yang telah ditakdirkan menjadi milik orang-orang lemah dalam menghadapi tirani kuat yang sombong. Mujahid itu menjadi bom yang siap meledak bila dan di mana saja menelan korban musuh Allah dan musuh bangsanya, mereka (baca: musuh) tak mampu lagi menghadapi pahlawan syahid ini. Pejuang yang telah menjual dirinya kepada Allah, kepalanya ia taruh di telapak tangan-Nya demi mencari syahadah di jalan Allah.

Para pemuda pembela tanah airnya, bumi Islam, pembela agama, kemuliaan dan umatnya, mereka itu bukanlah orang-orang yang bunuh diri. Mereka sangat jauh dari bunuh diri, mereka benar-benar orang syahid. Karena mereka persembahkan nyawanya dengan kerelaan hati di jalan Allah; selama niatnya ikhlas hanya kepada Allah saja; dan selama mereka terpaksa melakukan cara ini untuk menggetarkan musuh Allah Ta'ala, yang jelas-jelas menyatakan permusuhannya dan bangga dengan kekuatannya yang didukung oleh kekuatan besar lainnya. Mereka bukan orang-orang yang bunuh diri, bukan pula teroris, namun mereka melawan, perlawanan yang sah, melawan orang yang menduduki buminya. Mereka yang telah mengusirnya dan keluarganya, merampas hak-haknya dan menyita masa depannya. Musuh itu masih terus melakukan permusuhannya kepada mereka, sementara agama mereka memerintahkan untuk membela dirinya, dan melarangnya untuk mundur dari buminya, yang itu termasuk bumi Islam.
Juga aktiviti para pahlawan itu bukan tergolong menjerumuskan diri ke dalam kehancuran, seperti apa yang dipandang oleh sebahagian orang awam. Bahkan perbuatan mereka itu termasuk perbuatan yang terpuji dalam jihad, dan sah menurut syari'at Islam. Dimaksudkan untuk boleh mengalahkan musuh, membunuh anggota musuh, melahirkan rasa takut kepada mereka dan mendorong kaum muslimin untuk berani menghadapi musuh-musuhnya.
Masyarakat Zionis adalah masyarakat militer, kaum lelaki dan wanitanya adalah prajurit dalam angkatan bersenjata, yang bila-bila masa saja boleh dipanggil segera. Jika seorang anak atau orang tua terbunuh dalam operasi ini, ia tidak bermaksud membunuhnya, namun termasuk dalam kategori darurat perang. Dan segala yang darurat itu mampu membolehkan yang terlarang. Berikut ini akan saya sampaikan pendapat para ahli fiqh dalam masalah ini dan pendapat para mufasir mengenai firman Allah Ta'ala yang artinya:
"Dan janganlah kamu jerumuskan dirimu ke jurang kebinasaan."
(QS. Al Baqarah: 195).

PENDAPAT IMAM AL JASSHASH, DARI MADZHAB HANAFI

Imam Al Jasshash, dari madzhab Hanafi, dalam kitabnya Ahkam Al Qur'an menyatakan bahwa tafsiran ayat 195 dalam surat Al Baqarah itu ada beberapa pandangan:

Pertama: Ibn Luhai'ah bin Yazid bin Abi Hubaib dari Aslam Abi Umar, bahwa ia berkata: Kami pernah menyerang kota Kostantinopel, dalam rombongan perang itu ada Abdurrahman bin Al Walid. Sedangkan orang-orang Romawi saling menyandarkan punggung-punggungnya ke tembok kota. Lalu ada seseorang yang di bawah menghampiri pihak musuh, "tunggu, tunggu….! Laa Ilaaha Illallah! Ia mahu menjerumuskan dirinya sendiri ke dalam kehancuran!" kata beberapa orang. Kemudian Abu Ayyub membela:"Ayat ini tak lain diturunkan kepada kami, kaum Anshar, ketika Allah SWT memberikan pertolongan kepada Nabi-Nya dan memenangkan agama Islam, lalu kami berkata:"Ayuh kita tegakkan harta kekayaan kita dan memperbanyaknya. Lalu turunlah ayat yang artinya:"Dan belanjakanlah pada jalan Allah, dan jangan menjerumuskan diri kamu ke dalam kebinasaan." (QS. Al Baqarah: 195). Maka erti menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan itu ertinya adalah memperbanyak harta dan meninggalkan jihad."

Abu Imran berkata:"Abu Ayyub masih saja berjihad di jalan Allah hingga dimakamkan di Kostantinopel." [i] Abu Ayyub menceritakan bahwa menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan itu adalah meninggalkan jihad fisabilillah, dan ayat yang menunjukkan hal itu sudah diturunkan. Pendapat yang sama juga diriwayatkan dari Ibn Abbas, Hudzaifah, Hasan Al Bashri, Qatadah, Mujahid dan Al Dhahak. Diriwayatkan dari Al Barra' ibn Azib dan Ubaidah Al Salmani: bahwa menjerumuskan ke dalam kebinasaan itu adalah pesimis dengan ampunan kerana melakukan kemaksiatan.

Kedua: Berlebih-lebihan dalam berinfaq sampai tidak boleh makan dan minum sampai akhirnya binasa.

Ketiga: Menerobos perang langsung tanpa bermaksud menyerang musuh. Inilah yang diartikan oleh beberapa orang dalam riwayat di atas yang kemudian ditentang oleh Abu Ayyub sambil menyertakan sebab turunnya ayat tersebut.

Ketiga-tiga pandangan itu memenuhi maksud ayat di atas karena ada kemungkinan-kemungkinan atas lafaznya. Atau boleh dikorelasikan antara keduanya tanpa harus ada kontradik didalamnya. Adapun tafsiran yang mengatakan bahwa maksudnya adalah seseorang dibawa di arena musuh, maka Muhammad bin Al Hasan pernah menyebutkan dalam Al Siyar Al Kabir:
"kalaupun ada seseorang dibawa kepada seribu orang, ia sendiri tidak ada masalah, jika ia ingin selamat atau menyerang. Namun jika tidak ingin selamat dan tidak pula menyerang, maka saya tidak setuju karena ia menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan tanpa ada manfaat buat kaum muslimin. Sedangkan jika ia tidak mau selamat atau tidak mau menyerang, tapi ingin membuat kaum muslimin lebih berani dan melakukan seperti apa yang ia lakukan sampai mereka terbunuh dan bisa membunuh musuh, maka hal itu tidak apa-apa, insya Allah. Karena kalaupun ia ingin menyerang musuh dan tidak ingin selamat, maka saya melihatnya tidak apa-apa untuk dilemparkan kepada musuh. Begitu pula jika ia menyerang yang lainnya dalam kelompok tersebut, maka itupun tidak apa-apa. Dan saya mengharap perbuatannya itu dapat pahala. Yang tidak boleh itu adalah sebagai berikut: jika dilihat dari beberapa sudut pandang, perbuatan itu tidak ada manfaatnya, walaupun ia tidak ingin selamat dan tidak mau menyerang. Namun jika perbuatan itu membuat takut musuh, maka hal itu tidak apa-apa karena cara ini adalah cara yang paling tepat dalam menyerang, dan juga sangat bermanfaat bagi kaum muslimin".
Imam Al Jasshash berkata: Apa yang dikatakan oleh Muhammad tentang pendapat-pendapat itu adalah benar, dan tidak ada pendapat yang lain lagi. Maka tafsiran dalam riwayat Abu Ayyub yang mengatakan bahwa ia menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan, itu ditafsirkan dengan membawanya kepada pihak musuh, karena bagi mereka hal itu tidak ada manfaatnya. Jika memang begitu maka tidak boleh ia memusnahkan dirinya tanpa ada manfaat bagi agama dan bagi kaum muslimin. Namun jika dalam pemusnahan diri itu ada manfaat bagi agama, maka ini adalah kedudukan yang sangat mulia. Karena Allah SWT telah memuji para shahabat Nabi SAW yang melakukan hal itu dalam banyak firman-Nya. Diantaranya adalah:
Firman Allah Ta'ala yang artinya:
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh." (QS. At Taubah: 111).

"Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki." (QS. Ali Imran: 169).

"Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya karena mencari keridhaan Allah." (QS. Al Baqarah: 207).

Dan beberapa ayat lagi yang menceritakan tentang pujian Allah terhadap orang mengorbankan jiwanya untuk Allah SWT.Imam Al Jasshash melanjutkan:
"Oleh karena itu hukum amar ma'ruf nahi mungkar harus berbentuk ketika ia menginginkan kemanfaatan bagi agama, lalu mengorbankan jiwanya sampai terbunuh, maka ia mendapatkan kedudukan syuhada yang paling tinggi. Karena Allah SWT berfirman yang artinya: "Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang munkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)." (QS. Luqman: 17).

Telah meriwayatkan Ikrimah dari Ibnu Abbas dari Nabi SAW bahwa beliau bersabda
:"Semulia-mulia syahid adalah Hamzah bin Abdul Muthalib dan orang yang berbicara dengan kalimah yang benar di hadapan penguasa zalim lalu ia terbunuh." [ii]
Abu Sa'id Al Khudri meriwayatkan dari Nabi SAW bahwa beliau bersabda yang artinya:
"Jihad yang paling mulia adalah berkata yang benar dihadapan penguasa zalim." [iii] Imam Al Jasshash di sini menyebutkan hadits Abu Hurairah yang artinya: "Sejelek-jelek orang adalah yang sangat kikir dan sangat penakut."
[iv]



Imam Al Jasshash menambahkan lagi:
"Cara menghapuskan sifat penakut adalah dengan memunculkan dalam dirinya sifat berani yang akan membawa manfaat bagi agama walaupun ia tahu itu akan membawa malapetaka." Wallahu A'lam Bish Shawab. [v]

PENDAPAT IMAM AL QURTHUBI, DARI MADZHAB MALIKI;

Imam al Qurthubi dalam tafsirnya mengatakan:
Ulama telah berbeda pendapat tentang masuknya seseorang dalam perang dan melawan musuh dengan sendirian. Maka Al Qasim bin Mukhirah dan Al Qasim bin Muhammad, termasuk ulama kami, berpendapat: Tidak apa-apa satu orang berhadapan dengan pasukan besar jika memang ada kekuatan dan niat ikhlas hanya kepada Allah saja. Jika tidak mempunyai kekuatan maka itu namanya kebinasaan."
Pendapat lain: jika ada yang ingin mati syahid dan niatnya ikhlas, maka boleh dibawa. Karena tujuannya adalah salah satu dari musuhnya, dan hal itu sudah jelas dalam firman Allah Ta'ala yang artinya:
"Dan di antara manusia ada yang menjual dirinya demi mencari keridhaan Allah." (QS. Al Baqarah: 207).

Ibn Khuwaiz Mindad berkomentar:
Adapun satu orang dibawa melawan seratus orang atau sejumlah kekuatan pasukan perang, atau kelompok pencuri dan penjenayah, maka ada dua kondisi: pertama, ia tahu dan kemungkinan besar terbunuh. Tapi ia selamat, maka itu yang terbaik. Kedua, begitu juga kalau ia tahu dan kemungkinan besar akan terbunuh, tetapi ia akan menyerang atau terluka, atau bisa memberikan pengaruh yang cukup berarti bagi kaum muslimin, maka itupun diperbolehkan juga. Sebab telah sampai kepadaku berita bahwa pasukan umat Islam tatkala bertemu dengan pasukan Persia, kuda-kuda kaum muslimin lari daripada pasukan gajah. Lalu ada seseorang dari mereka sengaja membuat gajah dari tanah, agar kudanya bisa jinak tidak liar lagi saat melihat gajah. Esok harinya, kudanya sudah tidak liar lagi melihat gajah, lalu dihadapkan kepada gajah yang kelmarin menghadangnya. Ada orang yang berkata:"Ia akan membunuhmu!", "Tidak apa-apa saya terbunuh asalkan kaum muslimin menaklukkan Persia!"jawabnya kemudian. Begitu juga pada peristiwa perang Yamamah, tatkala Bani Hudzaifah bertahan diri di kebun-kebun milik mereka, ada seseorang yang berkata kepada pasukan:"Letakkan aku di dalam sebuah perisai dan lemparkan ke arah musuh!" Segerelah anggota pasukan muslimin melemparkannya ke dalam kebun, lalu bertarunglah ia sendirian sampai akhirnya bisa membuka pintu kebun.

Imam Qurthubi melanjutkan ucapannya:
Dari sisi ini, ada pula riwayat yang menyebutkan bahwa ada seseorang bertanya kepada Nabi SAW: "Ya Rasulullah, menurut baginda apakah yang aku dapatkan jika aku berjihad di jalan Allah dengan sabar dan mengharap ridha Allah?", "Kamu akan mendapatkan surga." jawab Nabi SAW. Lalu orang itu terjun menerobos pasukan musuh hingga terbunuh. [vi] Dalam shahih Muslim, dari Anas bin Malik bahwa Rasulullah SAW memundurkan tujuh orang Muhajirin dan dua orang dari Anshar. Ketika orang-orang Quraisy mendesaknya, beliau berkata:"Siapa yang berani menghadang mereka, ia akan mendapatkan syurga!". Lalu seorang dari Anshar maju ke depan melawan mereka hingga ia terbunuh. Satu persatu mereka lakukan hal yang sama, sampai ketujuh-tujuhnya mati syahid semuanya. Kemudian Nabi SAW berkata:"Shahabatku belum melakukan peperangan yang sebenarnya!". Ucapan beliau itu ditujukan kepada para shahabat yang lari tidak menjaga beliau saat diserang oleh pasukan Quraisy. Wallallahu A'lam bish Shawab.

Kemudian Imam Qurthubi menyebutkan ucapan Muhammad bin Al Hasan:
“Kalaupun satu orang dibawa berhadapan dengan seribu orang kaum musyrik bersendirian, itu tidak mengapa jika memang ia ingin selamat atau menyerang musuh. Namun jika sebaliknya, hal itu dibenci (makruh), karena ia mendedahkan dirinya untuk binasa tanpa memberikan manfaat buat kaum muslimin……. Dan seterusnya. [vii]


PENDAPAT IMAM AR RAZI, DARI MADZHAB SYAFII

Imam Ar Razi berkata dalam tafsirnya: yang dimaksud dengan firman Allah Ta'ala:"Janganlah kamu menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan" adalah janganlah kamu melakukan serangan kepada musuh dalam sebuah peperangan yang tidak menghasilkan manfaat apa-apa. Dan kamu tidak memiliki tebusan selain membunuh dirimu sendiri, kalau seperti itu maka tidak boleh. Yang diperbolehkan itu adalah jika sangat berhasrat sekali untuk menyerang, walaupun ia takut terbunuh. Sedangkan jika ia pesimis dengan penyerangan dan kemungkinan besar ia nanti terbunuh, maka ia tidak boleh melakukan hal itu. Pendapat ini disampaikan oleh Al Bara' bin Azib. Dinukil dari Abu Hurairah bahwa ia mengomentari ayat ini dengan ucapannya:"Ia adalah orang yang independent di antara dua kubu". Imam Ar Razi melanjutkan: pembunuhan semacam ini tidak haram dengan menggunakan beberapa dalil, diantaranya:

Pertama: diriwayatkan bahwa ada seorang dari kaum Muhajirin dibawa berhadapan dengan musuh sendirian, kemudian orang-orang melaung:"Ia menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan!". Lalu Abu Ayyub Al Anshari menjelaskan duduk perkaranya seperti yang disampaikan oleh Imam Al Jashash di atas.

Kedua: Imam Syafii meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW pernah menyebutkan surga, kemudian ada seorang dari Anshar berkata:"Ya Rasulullah, bagaimana jika aku terbunuh karena kesabaran dan mengharap ridha Allah semata?", "Untukmu surga!"jawab Rasul. Kemudian lari menyerbu ke pasukan musuh hingga syahid dihadapan Rasulullah SAW. Juga ada seorang Anshar melemparkan baju besinya saat mendengar Rasulullah SAW menyebutkan surga tadi, lalu menyerang musuh sampai ia terbunuh.

Ketiga: Diriwayatkan bahwa ada seorang dari Anshar yang tidak ikut perang Bani Muawiyah. Kemudian ia melihat burung bergerombol dekat dengan temannya yang meninggal. Lalu ada seseorang yang bersamanya segera berkata:"Saya akan maju melawan musuh agar membunuhku, dan aku akan ikut perang yang didalamnya teman-temanku terbunuh!". Orang itupun melakukannya, kemudian cerita itu diceritakan kepada Nabi SAW yang kemudian ditanggapinya dengan positif.

Keempat: Diriwayatkan ada suatu kaum sedang mengepung benteng, lalu ada seseorang berperang hingga meninggal. Dikatakan bahwa orang yang meninggal itu menjerumuskan dirinya sendiri kepada kebinasaan. Berita itu terdengar oleh Umar bin Khatab ra. Kemudian berkomentar:"Mereka itu bohong. Bukankah Allah SWT sudah berfirman dalam Al Qur'an (yang Artinya):"Dan di antara manusia ada yang menjual dirinya untuk mencari keridhaan Allah."

Adapun orang yang mendukung tafsiran ini menjawab dalil-dalil di atas dengan mengatakan: kami hanya melarang hal itu jika tidak ada bentuk serangan (perlawanan) kepada musuh, tapi kalau serangan itu ada maka kami membolehkannya. [viii]


PENDAPAT IBNU KATSIR DAN IMAM THABARI;

Ibnu Katsir meriwayatkan bahwa ada seseorang yang bertanya kepada Al Bara' bin Azib Al Anshari:
"Jika aku dibawa dihadapkan kepada musuh lalu mereka membunuhku, apakah aku masuk dalam kategori menjerumuskan diri ke dalam kebinasan?", "Tidak!"jawabnya, lalu melanjutkan:"Allah Ta'ala telah berfirman kepada Rasul-Nya (yang artinya):"Maka berperanglah di jalan Allah sebab tidak dibebani selain dirimu sendiri." Ayat "menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan" itu dalam bab nafakah, maksudnya tidak memberikan nafakah (infaq) dalam jihad. [ix]

Imam Thabari meriwayatkan dengan sanadnya sendiri dalam tafsirnya, dari Abu Ishaq Al Subay'i berkata: Aku bertanya kepada Al Bara' bin Azib (shahabat):
"Wahai Abu Immarah, ada seseorang yang berhadapan dengan seribu musuh sendirian. Biasanya situasi ini, orang yang sendirian ini selalu kalah dan terbunuh. Apakah tindakan ini termasuk dalam kategori firman Allah Ta'la:"Dan janganlah kamu menjerumuskan dirimu ke dalam kebinasaan"?, "Tidak, ia berperang sampai terbunuh. Karena Allah Ta'ala berfirman kepada Nabi-Nya:"Maka berperanglah di jalan Allah, karena tidak dibebankan kecuali dirimu sendiri." (QS. An Nisa': 84).


PENDAPAT IBNU TAIMIYAH;
Pendapat yang hampir sama juga dikemukan oleh Ibn Taimiyah dalam kitab "Fatawa" nya tentang memerangi kaum Tatar. Berdasarkan dalil dari riwayat Imam Muslim dalam kitab "Shahih" nya dari Nabi SAW tentang kisah Ashhabul Ukhdud. Cerita itu mengkisahkan seorang pemuda memerintahkan (kepada raja) untuk membunuh dirinya, demi kemenangan agama (yang diyakininya) ketika meminta kepada pemuka-pemuka raja agar membaca: Bismillah Rabbi Ghulam (Dengan nama Allah, Tuhan pemuda ini) saat melemparkan panah ke arahnya. Ibn Taimiyah melanjutkan: Oleh karena itu para Imam yang empat memperbolehkan seorang muslim menyerbu sendirian dalam kubu pasukan musuh, walaupun kemungkinan besar mereka akan membunuhnya. Jika memang di situ ada kemaslahatan bagi kaum muslimin. Kami telah beberkan panjang lebar masalah ini dalam beberapa tema yang lain. [x]


PENDAPAT IMAM ASY SYAwKANI;

Imam Asy Syaukani dalam tafsirnya "Fath Al Qadir" menjelaskan:
yang benar dalam masalah ini adalah dengan memegang pada keumuman, bukan sebaliknya memegang teguh kepada (sebab turun ayat). Maka segala apa yang masuk dalam maksud kebinasaan di dalam agama atau dunia, itu masuk dalam kategori ini. Termasuk dalam kategori ayat ini adalah masalah berikut: bila seseorang menyerbu dalam peperangan lalu dibawa berhadapan dengan pasukan besar, padahal ia yakin tidak bakal selamat dan tidak bisa mempengaruhi semangat perjuangan kaum muslimin. [xi]

PENDAPAT PENULIS TAFSIR AL MANAR;

Di era modern ini, Syeikh Rasyid Ridha dalam tafsirnya "Al Manar" menyebutkan: termasuk dalam kategori larangan adalah ikut dalam peperangan namun tidak tahu (mengerti) strategi perang yang dipakai oleh musuh. Termasuk juga segala pertarungan yang tidak dibenarkan oleh syari'at, misalnya hanya ingin mengikuti nafsu belaka, bukan untuk menolong dan mendukung suatu kebenaran. [xii] Pemahaman ini menunjukkan bahwa pertarungan yang diperhitungkan dan dibenarkan oleh syari'at adalah yang boleh menakutkan musuh Allah dan musuh kita bersama. Juga menginginkan kemenangan al haq bukan sekedar mengikuti hawa nafsu belaka. Maka hal ini tidak termasuk dalam menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan.
***
Saya (Qardhawi) yakin kebenaran itu sudah sangat jelas sekali, cahaya pagi itu sudah nampak bagi yang punya indera. Semua pendapat di atas membantah mereka yang mengaku-aku pintar, yang telah menuduh para pemuda yang beriman kepada Tuhannya kemudian bertambah yakin keimanannya itu. Mereka telah menjual dirinya untuk Allah, mereka dibunuh demi mempertaruhkan agama-Nya. Mereka menuduhnya telah membunuh diri dan menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan. Mereka itu, insya Allah, adalah para syuhada’ di sisi Allah. Mereka adalah elemen hidup yang menggambarkan dinamika umat, keteguhannya untuk melawan, ia masih hidup bukan mati, masih kekal tidak punah. Seluruh apa yang kami minta di sini adalah: seluruh operasi itu dilakukan setelah menganalisa dan menimbangkan sisi positif dan negatifnya. Semua itu dilakukan melalui perencanaan yang matang sekali di bawah pengawasan kaum muslimin yang mumpuni . Kalau mereka melihat ada kebaikan, segera maju dan bertawakkal kepada Allah. Karena Allah SWT berfirman yang artinya:
"Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka sesungguhnya Allah itu Maha Agung dan Maha Bijaksana." (QS. Al Anfal: 49).

******


--------------------------------------------------------------------------------

[i]. Hadits ini dinisbatkan oleh Ibn Katsir kepada Abu Dawud, Tirmidzi, An Nasa'I, Abu Ya'la dan Ibnu Hibban dalam shahihnya, juga kepada Al Hakim dengan syarat Syaihain dan yang lain-lainnya. Lihat: Tafsir Ibn Katsir: 1/228-229. cetakan El Helbi.
[ii]. Diriwayatkan oleh Al Hakim dan dishahihkannya pula, namun Imam Al Dzahabi menolaknya. Sebaliknya dishahihkan oleh Imam Albani dari jalan Al Khatib dalam kitab "Tarikh" nya. Lihat "Silsilah AHadits Shahihah (374)" dengan lafadz:"Tuannya para syahid adalah Hamzah, dan orang yang berhadapan dengan pemimpin tirani, lalu ia memerintah dan melarang pemimpin tersebut, tapi malah ia dibunuh olehnya."

[iii]. Diriwayatkan oleh Abu Dawud, Tirmidzi dan Ibn Majah melalui jalan Athiyyah Al Ufiy. Tirmidzi berkomentar: Hadits ini Hasan Gharib. Imam Nasa'I juga meriwayatkannya dengan sanad yang shahih, seperti ucapan Al Mundziri, dari Thariq bin syihab. Lihat: Al Muntaqa (1364).
[iv]. Diriwayatkan oleh Abu Dawud (2511), Ahmad (7977), dishahihkan oleh Syeih Ahmad Syakir dan Ibn Hibban dalam shahihnya.
[v]. Ahkam Al Qur'an, Abu Bakr Al Jashash: 1/262-263.
[vi]. Dikeluarkan oleh Muslim dalam kitab Jihad, bab Perang Uhud; 3/1415 dan 1789.
[vii]. Tafsir Al Qurthubi; 3/363. Daar El Misriyyah
[viii]. Tafsir Al Fah Razi; 2/148.
[ix]. Tafsir Ibn Katsir; 1/229. cet. El Helbi.
[x]. Lihat Majmu' Fatawa Syeikhil Islam Ibn Taimiyah; 28/540.
[xi]. Fath el Qadir, Asy Syaukani; 1/262. cet; Daar el Wafa', Mesir
[xii]. Tafsir Al Manar; 2/213.

Doa Pengantin Utk Sahabatku

اَلحمد لله رب العالمين حمدا يوافي نعمه، ويكافي مزيده، يا ربنا لك الحمد، كما ينبغي لوجهك، وعظيم سلطانك ،اللهم انك تعلم أن هذه القلوب, قداجتمعت على محبتك,والتقت على طاعتك,وتوحدت على دعوتك, وتعاهدت على نصرة شريعتك,فوثق اللهم رابطتها وادم ودها واهدها سبلها,واملئهابنورك الذي لا يخبوا واشرح صدورها بفيض الايمان بك وبجميل توكل عليك وأحيهابمعرفتك وامتها على شهادة في سبيلك انك نعم المولى ونعم النصير
Ya Allah Ya Tuhan kami…Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahwa hati-hati ini telah berkumpul untuk mencurahkan cinta hanya kepada-Mu,
Bertemu untuk taat kepada-Mu,
Bersatu dalam rangka menyeru [di jalan]-Mu,
dan berjanji setia untuk membela syariat-Mu

Ya Allah Ya Tuhan kami…Maka kuatkanlah ikatan pertaliannya,
Abadikan kasih sayangnya,
tunjukkanlah jalannya dan penuhilah dengan cahaya-Mu yang tidak pernah redup, lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman dan keindahan tawakal kepada-Mu, hidupkanlah dengan ma’rifat-Mu dan matikanlah dalam keadaan syahid di jalan-Mu, Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.

Ya Allah Ya Tuhan kami…Pada hari ini dua hamba-Mu yang dhaif mematri janji di hadapan kebesaran-Mu. Kami tahu tidak mudah untuk memelihara ikatan suci ini dalam naungan ridha dan maghfirah-Mu,
Kami akur akan kesukaran melayari bahtera perkahwinan ini,
Jesteru, kami memohon demi Kebesaran dan RahmatMu,Jadikanlah mereka pasangan ini saling mencintai di kala dekat,Saling menjaga kehormatan dikala jauh,Saling menghibur dikala duka,Saling mengingatkan dikala bahagia,Saling mendoakan dalam kepada Taqwa,
اللهم الف بينهما كما الفت بين رسول الله وخديخة
و كما الفت بين المهاجرين والأنصار

Ya Allah Ya Tuhan kami…Engkau satukanlah hati mereka,
Sebagaimana Engkau satukan Khadijah dan Rasulullah SAW,
Dan sebagaimana Engkau satukan di antara Muhajirin dan Ansar.

Ya Allah Ya Tuhan kami…
Tunjukilah mereka jalan yang lurus, jalan orang-orang yang lebih Engkau anugerahi kenikmatan, bukan-nya jalan orang-orang yang Engkau murkai, bukan pula jalan orang-orang yang Engkau tenggelam dalam kesesatan. Sinarilah hati mereka dengan cahaya petunjuk-Mu.Terangilah jalan mereka dengan sinar taufik-Mu. Bantulah mereka untuk banyak berdzikir dan bersyukur atas nikmat-Mu itu. Hindari mereka dari orang-orang yang terlena dalam kemewahan dunia. Lembutkan hati mereka untuk merasakan curahan rahmat-Mu.

Ya Allah Ya Tuhan kami…Indahkanlah rumah mereka dengan kalimat-kalimat-Mu yang suci. Suburkanlah mereka dengan keturunan yang membesarkan AgamaMu. Penuhi mereka dengan amal shaleh yang Engkau ridhai. Jadikan mereka Yaa…Allah teladan yang baik bagi manusia.

Ya Allah Ya Tuhan kami…Damaikanlah pertengkaran di antara mereka, pertautkan hati mereka, dan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan keselamatan. Selamatkan mereka dari kegelapan kepada cahaya. Jauhkan mereka dari kejelekan yang zahir dan yang tersembunyi.
Amin Ya Rabbal ‘Àlamin…
اللهم اجعل جمعنا هذا جمعا مرحوما,وتفرقنا به تفرقا معصوما, ولا تجعل اللهم فينا من يتبعنا شقيا ولا محروما ولا وبطرودا. ربنا ظلمنا أنفسنا وان لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم.والحمد لله رب العلمين.
 
صهيب نصرالله | TNB